zondag 15 november 2015

Michael Hedges

Ragamuffin (Aerial Boundaries – 1984)

Dat ik Michael Hedges nog niet kende verbaast mij eerlijk gezegd wel een beetje. Pas na het onlangs lezen van een zeer positieve recensie in het Duitse LP Magazin ben ik op Spotify op zoek gegaan naar de muziek van deze helaas veel te vroeg overleden gitarist.

De recensie ging over de re-release van zijn meest bekende album “Aerial Boundaries”, zijn tweede album dat uitgebracht werd op het Windham Hill label. Hedges was een pionier op het gebied van een zeer percusieve “finger-style” gitaarmethode,
een manier van spelen die ook door onze eigen Harry Sacksioni en de Franse gitarist Pierre Bensusan beoefend wordt. Het tweede nummer op dit album heeft ook de titel Bensusan, dit zegt wel genoeg denk ik. Een ander opmerkelijk nummer op dit album is After the Goldrush, oorspronkelijk van Neil Young, hier in een nog nauwelijks herkenbare uitvoering.
Vanwege zijn connectie met het Windham Hill label kreeg hij vaak een stempel van new-age muzikant opgedrukt. De link met dit label was echter al veel eerder ontstaan, tijdens zijn studieperiode aan de Stanford University ontmoette hij Windham Hill mede-oprichter Will Ackerman die zo onder de indruk was van zijn muziek dat hij hem meteen een contract aanbood.

Aerial Bounderies wordt nog steeds beschouwd als een van de belangrijkste albums op het gebied van de akoestische gitaar. Dit album werd daarom ook genomineerd voor een Grammy Award in de categorie ‘Best Engineered Recording’.


Hedges overleed in 1997 aan de gevolgen van een auto ongeluk. Na zijn dood won zijn album “Oracle” uit 1998 een Grammy Award in de categorie ‘Best New Age Album’. De allerlaatse opnames werden verzameld op het album “Torched” met hulp van zijn voormalige manager Hilleary Burgess en goede vrienden David Crosby en Graham Nash.

Ik heb deze keer gekozen voor het nummer Ragamuffin. Of dit het mooiste nummer is? Geen idee, eigenlijk zijn alle nummers even mooi en indrukwekkend, maar terwijl ik dit schrijf zit ik dit nummer te beluisteren…
Voor het complete album verwijs ik je naar Spotify.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten