zondag 7 juni 2015

Stefan Grossman

Nobody's Fault But Mine (How to Play Blues Guitar, Vol. 2 – 1978)

Al heel wat jaren geleden kocht ik eens een partij bluesplaten waar ook “How to Play Blues Guitar, Vol. 2” van Stefan Grossman tussen zat. Deze plaat is bedoeld als lesplaat om fingerpicking en traditionele blues te leren spelen. Vermoedelijk hoort er ook een boek o.i.d. bij te zitten, in mijn exemplaar is deze niet aanwezig.

Omdat ik me destijds nog niet zo had verdiept in traditionele blues uit de jaren 20-30 van de vorige eeuw, zeiden de nummers op de plaat niet zo veel.
Op eentje na dan. Niet lang doorvoor was ik weer eens naar een optreden van Ad van Meurs zijn band ‘The Watchman’ wezen kijken waar hij het nummer Nobody's Fault But Mine speelde. Een mooi nummer wat toen nog op geeneen cd van The Watchman te vinden was. En laat dit nummer nou wel op de lp van Stefan Grossman staan!
Omdat er toen nog geen internet was, was het minder makkelijk om er achter te komen van wie het nummer oorspronkelijk was, maar de cd zaak in Den Bosch waar ik het al eens eerder over gehad heb bied (wederom…) de uitkomst. Het nummer bleek oorspronkelijk geschreven te zijn door Blind Willie Johnson in 1927.

Maar goed, even terug naar Stefan Grossman. Deze Amerikaan is naast gitarist ook producer, muziekdocent en mede-oprichter van Kicking Mule records en heeft al talloze instructie video’s op zijn naam staan.
Tijdens de blues-revival in de jaren 60 luisterde hij veel naar Big Bill Broonzy, Brownie McGhee, Blind Willie Johnson en Lightnin' Hopkins en begon hij 78 toeren platen uit de jaren 20-30 te verzamelen en kwam hierdoor in contact met andere verzamelaars. Door dit verzamelen kwam hij later in contact met bekende blues gitaristen zoals Mississippi John Hurt, Son House, en Mississippi Fred McDowell.

Grossman vertrok in 1967 naar London en verbleef enige tijd bij Eric Clapton die hij ontmoet had in Chicago. Van daar uit ontmoete hij diverse andere muzikanten uit de blues/folk scene in Engeland waaronder Bert Jansch en Ralph McTell and The Young Tradition en speelde hij in de landelijke folk clubs. Tijdens het toeren in Europa kwam hij in contact met nog veel meer muzikant, waarvan de meesten (nog) geen platencontract hadden. Grossman zag een gat in de markt en richtte hiervoor zijn eigen platenlabel op.
Het label, Kicking Mule records, bracht vervolgens in de Verenigde Staten diverse platen uit waarop akoestische blues en folk stond en waarbij een boek zat met de muziek zodat gitaristen in staat werden gesteld om deze muziek na te spelen.

De versie zoals hij op “How to Play Blues Guitar”, Vol. 2 is bij Spotify wel te vinden, maar dan op het album "Country Blues Guitar Festival"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten